Monday 18 June 2012

Akuarium Dalam Pembinaan



Akuarium ini bersaiz kecil sebab duit tak berapa nak ada dan aku memang nak saiz kecil supaya muat letak dalam bilik aku yang kecil ni. Mula-mula, letak tanah yang mengandungi segala baja dan nutrient untuk pokok, korang boleh beli tanah brand ADA kalau ada banyak bajet.




Aku tambahkan dengan tanah campuran sebab tanah Florapol aku tak cukup. Cuba mampatkan tanah dengan tangan supaya tiada lubang udara terperangkap bila masukkan air.




Lepas itu, letakkan lapisan pasir sedikit tebal untuk pastikan tanah dibawah tak terapung atau terlarut dalam air.




Bila fisrt time letak air,macam ini la jadinya. Biarkan tanah jatuh ke bawah dulu, lepas itu korang boleh tuka semula air. Jangan lupa letak anti-klorin




Orait, air akuarium dah jernih, mase aku beli akuarium ini, hanya ada marimo ball sahaja, memang jadi center of attraction! Pam air beli yang kecil je, sebab untuk udang je tank ini, tapi pastikan ada filter jaring supaya tak ada anak udang tersedut masuk dalam pam. 















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...